Abstract
Op mod jul 1998 blev der i Danmark solgt omkring 120.000 mobiltelefoner, hvoraf langt de fleste var af typen med taletidskort og i den billige ende af et stort udvalg. Det er rimeligt at antage, selv om det ikke umiddelbart kan dokumenteres, at et stort antal af disse telefoner er endt under juletræet som gaver til store børn og teenagere, der således er blevet begavet med egen mobil kommunikationsenhed, samtidig med at både de og deres forældre undgår økonomisk og praktisk besvær med telefonabonnement og regninger hvert kvartal. Efter at denne type mobiltelefoner er kommet på markedet i Danmark fra sommeren 1998, er andelen af store børn og unge, der er i besiddelse af en mobiltelefon, vokset voldsomt. Ud fra en økonomisk betragtning skyldes dette dels det umiddelbart tiltrækkende i friheden for abonnement og i separat økonomi i forhold til familie-telefonerne, dels at priserne i den billige ende af produkt-udbuddet ækvivalerer, hvad mange anser for at være passende gaver. Ud fra en behovsmæssig betragtning afspejler antallet af børn og unge med egen mobiltelefon dels en tilpasning til øgede muligheder for kommunikation, dels mobiltelefonens betydning som repræsentation af ungdomskultur.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MedieKultur |
Issue number | Særnummer |
Pages (from-to) | 4-22 |
ISSN | 0900-9671 |
Publication status | Published - 2000 |
Keywords
- mobile phones
- prepaid cards
- youth communication
- gift economy
- Denmark 1998