Abstract
Mennesker forholder sig helst til andre mennesker, ikke til groft forenklede typer eller segmenter. Så enkel er sandheden bag Persona, en brugerfokuseret designmetode, som nu breder sig fra interaktion i it til andre områder.
Aktører i fremtidens udviklingsprojekter må tidligt kunne se modtagerne af deres produkter for sig, hvad enten det drejer sig om en internetportal eller en møbelfabrik. Udviklere må kunne beskrive nye brugere in persona, i et livagtigt design, som om de med deres forskellige holdninger, ønsker og vaner allerede var godt i gang med at føre et produkts muligheder ud i livet.
Inspirationen til at lave en brugerbeskrivelse findes bl.a. i karakterdrevne beretninger som filmen Thelma & Louise, der analyseres, så man forstår, hvordan udviklingsarbejde også kan blive en engagerende fortælling i forskellige professionelle sammenhænge.
Med solid ballast i sit eget forskningsprojekt og fem års erfaring med at løse opgaver for erhvervslivet gør Danmarks førende ekspert i persona nu sin egen tilgang til metoden praktisk tilgængelig. Udviklere af it, kommunikationsløsninger og innovative produkter af enhver art inviteres til at studere processen trin for trin.
Aktører i fremtidens udviklingsprojekter må tidligt kunne se modtagerne af deres produkter for sig, hvad enten det drejer sig om en internetportal eller en møbelfabrik. Udviklere må kunne beskrive nye brugere in persona, i et livagtigt design, som om de med deres forskellige holdninger, ønsker og vaner allerede var godt i gang med at føre et produkts muligheder ud i livet.
Inspirationen til at lave en brugerbeskrivelse findes bl.a. i karakterdrevne beretninger som filmen Thelma & Louise, der analyseres, så man forstår, hvordan udviklingsarbejde også kan blive en engagerende fortælling i forskellige professionelle sammenhænge.
Med solid ballast i sit eget forskningsprojekt og fem års erfaring med at løse opgaver for erhvervslivet gør Danmarks førende ekspert i persona nu sin egen tilgang til metoden praktisk tilgængelig. Udviklere af it, kommunikationsløsninger og innovative produkter af enhver art inviteres til at studere processen trin for trin.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aarhus |
---|---|
Publisher | Aarhus Universitetsforlag |
Volume | 1 |
Edition | 1 |
Number of pages | 205 |
ISBN (Print) | ISBN 978 87 7934 503 4 |
Publication status | Published - 15 Aug 2011 |