Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og de nye ”massebrugere"

Lisbeth Klastrup

    Research output: Journal Article or Conference Article in JournalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen analyserer to eksempler på danske Facebook-grupper, der er opstået i kølvandet på en stor nyhedshistorie. Den diskuterer hvilken mulig form for "offentlighed", brugerne af en sådan gruppe kan tænkes at udgøre, og foreslår at vi har brug for et nyt begreb til at beskrive den type af brugere, der er aktive i denne slags gruppe, "massebrugere". Med udgangspunkt i en kombination af spørgeskemaundersøgelse, medieomtale, kvantitativ optælling af aktivitet i gruppen og indholdsanalyse af postede indlæg på gruppernes væg, påpeges det, at aktivitet i gruppen synes at følge omtale i nyhedsmedierne, kun meget få reelt er aktive i gruppen, og at folk slutter sig til gruppen af personlige følelsesmæssige grunde. Det ser ikke ud til at aktivitet i gruppen fører til mobilisering og offline aktioner, men grupperne er i sig selv på vej til at blive en del af mediekredsløbet.
    Original languageDanish
    Article number2
    JournalJournalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik
    Volume1
    Issue number1
    Pages (from-to)17-49
    Number of pages32
    ISSN1901-6220
    Publication statusPublished - 2011

    Keywords

    • Facebook
    • massebrugere
    • sociale medier
    • fællesskaber
    • nyheder
    • engagement

    Cite this