MOBILE MEDIER – MOBILE UNGE: Formidlingsrapport 02/05

Gitte Bang Stald, Christian Østergaard Madsen, Jakob Wieland, Kurt Holm Jensen, Marianne Friis Kristiansen, Tina Gretlund, Hans von Knut Skovfoged, Signe Skovgaard Rasmussen, Anne Skov, Troels Fibæk Bertel

Research output: Book / Anthology / Report / Ph.D. thesisReportCommunication

Abstract

Denne rapport er udarbejdet på baggrund af en undersøgelse af 15-24årige danskeres mobiltelefonbrug.
Undersøgelsen blev foretaget i efteråret 2004 i forbindelse med et projekt på overbygningskurset Mobile Medier, Mobile Unge (MoMU) på Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet. Grundlaget for projekt MoMU er at sætte fokus på betydningen af forholdet mellem medier og mobilitet. Vi ser nærmere på, hvordan mobile medier bidrager til ændringer i vores måder at indrette os på og vores måder at kommunikere på, både på et samfundsmæssigt niveau og i forhold til den enkeltes oplevelser og erfaringer. Mobile, digitale medier giver os mulighed for at sætte os ud over tid og sted i endnu højere grad end den traditionelle telefon, computer og Internet allerede har gjort. Uanset, om vi bevæger os over korte eller lange strækninger, konkret eller virtuelt, mellem forudbestemte destinationer eller tilfældigt, alene eller kollektivt, har vi hurtig og effektiv adgang til alle de informationer, vi kan tænkes at have brug for. For dybest set
handler betydningen af mobile medier om, at information for alvor er blevet mobil – mennesker og medier har på en eller anden måde altid været det, men med de digitale, bærbare multimedier med høj datakapacitet og med optimale infrastrukturer har vi fået umiddelbar, omfattende adgang til information. Det er hastigheden, allestedsnærværelsen, graden af konvergens og selvfølgeligheden af kommunikation af information, der giver de mobile, digitale multimedier
indflydelse på udviklingen i vores interaktionsmønstre og på den samfundsmæssige udvikling.
Original languageDanish
Number of pages77
Publication statusPublished - Feb 2005

Keywords

  • Mobil
  • unge
  • ungdomskultur
  • kommunikation
  • social
  • information

Cite this