"Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En enkel metode til at lære alle de studerendes navne

Anker Helms Jørgensen

Research output: Conference Article in Proceeding or Book/Report chapterArticle in proceedingsResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel præsenterer en enkel, systematisk metode til at lære alle de studerendes navne i universitetsundervisning. Metoden er ret effektiv: I sidste semester lærte jeg 30 studerendes navne på 1.5 time; det svarer til 3 minutter pr. studerende og 6 minutter pr. uge. En empirisk undersøgelse viste en klar positiv effekt: de studerende føler sig velkomne og anerkendt; det forbedrede atmosfæren og gav større tryghed; og det bidrog til dialog og socialisering.
Original languageDanish
Title of host publication17 ting du kan gøre ved din undervisning
PublisherDansk Universitetspædagogisk Netværk
Publication date19 Mar 2013
Pages45-50
ISBN (Print)9781300816478
Publication statusPublished - 19 Mar 2013

Keywords

  • Student name recognition
  • Teaching methods
  • University classroom
  • Student engagement
  • Classroom atmosphere

Cite this