Abstract
Denne rapport præsenterer fund og analyser fra en repræsentativ undersøgelse af danskernes brug af digitale medier og demokratiske deltagelse. Undersøgelsen er foretaget af Gallup for DECIDIS i december 2017 blandt 1550 danskere fra 16 år og op. Rapporten belyser udvalgte områder, som dækkes af undersøgelsen, herunder danskernes brug af sociale medier; medie-brug i forhold til lokal, national og international orientering; tillid i forhold information, man tilgår via forskellige medieplatforme; samt spørgsmål om information, politisk deltagelse, og valgdel-tagelse. I sidste artikel sammenlignes centrale fund fra undersøgelsen i 2017 med de foregå-ende undersøgelser fra december 2015 og december 2016.
Gennemgående viser tallene og vores analyser af dem, at danskere anvender flere forskellige sociale medier end tidligere. Alder, køn, uddannelse og lokalitet spiller ikke overraskende en rolle i forhold til brug og betydning af sociale medier. Vi finder også, at sociale medier generelt udgør en dominerende kilde i forhold til information, og at deres betydning i forhold til politisk aktivitet er vokset, samtidig med at de indtager en relativt lille rolle i forhold til demokratisk debat. Undersøgelsen viser, at yngre danskere (under 35 år) får information via de sociale medier relativt tilfældigt, mens danskere over 35 år i højere grad strategisk leder efter og vælger informationskilder. Til gengæld er den yngre gruppe mere kritisk i forhold til information, som de modtager via sociale medier, end danskere over 35 år, og især kvinder i den yngre gruppe har mere tillid til traditionelle medier, end kvinder i den ældre gruppe har. Disse tendenser ser ud til at være forstærket gennem de tre år, hvor DECIDIS undersøgelsen er blevet gennemført.
Gennemgående viser tallene og vores analyser af dem, at danskere anvender flere forskellige sociale medier end tidligere. Alder, køn, uddannelse og lokalitet spiller ikke overraskende en rolle i forhold til brug og betydning af sociale medier. Vi finder også, at sociale medier generelt udgør en dominerende kilde i forhold til information, og at deres betydning i forhold til politisk aktivitet er vokset, samtidig med at de indtager en relativt lille rolle i forhold til demokratisk debat. Undersøgelsen viser, at yngre danskere (under 35 år) får information via de sociale medier relativt tilfældigt, mens danskere over 35 år i højere grad strategisk leder efter og vælger informationskilder. Til gengæld er den yngre gruppe mere kritisk i forhold til information, som de modtager via sociale medier, end danskere over 35 år, og især kvinder i den yngre gruppe har mere tillid til traditionelle medier, end kvinder i den ældre gruppe har. Disse tendenser ser ud til at være forstærket gennem de tre år, hvor DECIDIS undersøgelsen er blevet gennemført.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 36 |
---|---|
Publication status | Published - Dec 2019 |
Keywords
- Demokrati
- Deltagelse
- sociale medier
- Valg
- Politisk deltagelse
- Tillid til medier