'De digitale elever' som genstand for ledelse af læring i folkeskolen

Sofie Stenbøg

Research output: Conference Article in Proceeding or Book/Report chapterBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Mange børn er i dag allerede fra en tidlig alder erfarne teknologibrugere. Denne omstændighed har fået flere folkeskoler til at medtænke elevernes digitale erfaringer og kompetencer fra fritidslivet som centrale ressourcer i undervisningen. Kapitlet undersøger, hvordan ’de digitale elever’ på forskellige måder gøres til genstand for ledelse på en skole, der arbejder med at inddrage elevernes digitale erfaringer og kompetencer gennem digitalt projektarbejde. Kapitlet viser, at der knytter sig en lang række kausale antagelser og forhåbninger til de digitale elever, og at disse virker bestemmende for både lærerens ledelsesopgave og rollefordelingen mellem lærer og elever i det digitale projektarbejde. Disse antagelser og forhåbninger diskuteres kritisk i lyset af nyere studier af folkeskoleelevers digitale kompetencer.
Original languageDanish
Title of host publicationBorgernær Ledelse
EditorsKristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2016
Edition1
Pages250-269
Chapter10
ISBN (Print)9788750045298
Publication statusPublished - 2016

Keywords

  • it i folkeskolen
  • digital natives
  • aktør-netværksteori
  • Bruno Latour
  • skoleledelse
  • klasseledelse

Cite this