Abstract
Mange børn er i dag allerede fra en tidlig alder erfarne teknologibrugere. Denne omstændighed har fået flere folkeskoler til at medtænke elevernes digitale erfaringer og kompetencer fra fritidslivet som centrale ressourcer i undervisningen. Kapitlet undersøger, hvordan ’de digitale elever’ på forskellige måder gøres til genstand for ledelse på en skole, der arbejder med at inddrage elevernes digitale erfaringer og kompetencer gennem digitalt projektarbejde. Kapitlet viser, at der knytter sig en lang række kausale antagelser og forhåbninger til de digitale elever, og at disse virker bestemmende for både lærerens ledelsesopgave og rollefordelingen mellem lærer og elever i det digitale projektarbejde. Disse antagelser og forhåbninger diskuteres kritisk i lyset af nyere studier af folkeskoleelevers digitale kompetencer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Borgernær Ledelse |
Editors | Kristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | København |
Publisher | Akademisk Forlag |
Publication date | 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 250-269 |
Chapter | 10 |
ISBN (Print) | 9788750045298 |
Publication status | Published - 2016 |
Keywords
- it i folkeskolen
- digital natives
- aktør-netværksteori
- Bruno Latour
- skoleledelse
- klasseledelse