TY - ICOMM
T1 - Brugen af R2 i gymnasiet
AU - Brockhoff, Per B.
AU - Hansen, Ernst
AU - Ekstrøm, Claus Thorn
N1 - Senest ændret: 14/12/2017
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Der lader til at være en vis forvirring blandt og uenighed mellem forskellige faggrupper omkring R2-værdien, også kaldet “forklaringsgraden” eller “determinationskoefficienten”. Uenigheden omkring brugen og nytten af R2 som et mål til at bekrive en statistisk model optræder ikke kun i gymnasiet: globalt set skaber brugen af R2 tilsvarende gnidninger. Den anvendes rigtig meget i visse miljøer. Man kan imidlertid finde en del fagstatistikere, der vil tænde advarselslampen overfor forskellige over- og fejlfortolkninger af R2-værdien, som det er let at lade sig besnære af, og som mange miljøer uden tvivl gør sig skyldige i engang imellem. For en fagstatistiker kan det derfor være fristende simpelthen at fraråde brugen af R2 i det hele taget for at undgå, at folk fejlfortolker resultatet og/eller misbruger størrelsen. Med dette indspark håber vi at kunne bidrage til den fælles forståelse for hvad R2 kan og ikke kan gøre for os, og pege på et alternativ, der i mange faglige sammenhænge kunne være en mere direkte størrelse at beregne.
AB - Der lader til at være en vis forvirring blandt og uenighed mellem forskellige faggrupper omkring R2-værdien, også kaldet “forklaringsgraden” eller “determinationskoefficienten”. Uenigheden omkring brugen og nytten af R2 som et mål til at bekrive en statistisk model optræder ikke kun i gymnasiet: globalt set skaber brugen af R2 tilsvarende gnidninger. Den anvendes rigtig meget i visse miljøer. Man kan imidlertid finde en del fagstatistikere, der vil tænde advarselslampen overfor forskellige over- og fejlfortolkninger af R2-værdien, som det er let at lade sig besnære af, og som mange miljøer uden tvivl gør sig skyldige i engang imellem. For en fagstatistiker kan det derfor være fristende simpelthen at fraråde brugen af R2 i det hele taget for at undgå, at folk fejlfortolker resultatet og/eller misbruger størrelsen. Med dette indspark håber vi at kunne bidrage til den fælles forståelse for hvad R2 kan og ikke kan gøre for os, og pege på et alternativ, der i mange faglige sammenhænge kunne være en mere direkte størrelse at beregne.
KW - R2-value
KW - explanatory power
KW - statistical model evaluation
KW - deterministic coefficient
KW - statistical misinterpretation
KW - academic disagreement
KW - statistical metrics
KW - alternative statistical measures
KW - overinterpretation risk
KW - fagstatisticians' perspective
KW - R2-value
KW - explanatory power
KW - statistical model evaluation
KW - deterministic coefficient
KW - statistical misinterpretation
KW - academic disagreement
KW - statistical metrics
KW - alternative statistical measures
KW - overinterpretation risk
KW - fagstatisticians' perspective
M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation
ER -