Abstract
Online multiplayer computerspil1 er i l¢bet af ganske kart tid blevet udbredt i et omfang, der syntes utopisk for fa ar siden - for internettets udbredelse, etableringen af netcafeer og udviklingen af spil med potentiale til online multiplayer-spil i bade gameplay, grafik og interface. Det prcecise antal af de stadig flere online multiplayer-spil, som kan findes pa et utal af servere verden over, kendes ikke. I 2003 forudsa den internationale sammenslutning af spiludviklere (IGDA), at der globalt ville vcere omkring 551/z millioner online pc-spillere i l¢bet af 2004. Oven i disse tal skal lcegges tallene for spilkonsol-spillere. De 551/2 millioner omfatter imidlertid alle former for spil, og den allerst¢rste gruppe udg¢res af "casual players" (tilfceldige spillere), der spiller gratis-spil som tidsfordriv, og "kun" knap 81/z millioner vil vcere "hardcore gamers" (dedikerede kerne-spillere), altsa spillere, der bade betaler for deres spil og spiller ofte. Indtjeningen for online spil, bade de gratis massepopulcere spil og de spil, der skal k¢bes og/eller abonneres pa, scettes til at vcere et sted mellem 2 og 4 milliarder $ i 2005 alt efter, hvordan man beregner fortjenesten. Uanset forskelle i prognoser indikerer tallene big business og star brugerinteresse (IGDA 2003: 15-28).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Spillets verden. En bog om computerspil. |
Redaktører | Bo Kampmann Walther, Carsten Jessen |
Udgivelsessted | København |
Forlag | DPUs Forlag |
Publikationsdato | 2005 |
Udgave | 1 |
Sider | 261-281 |
ISBN (Trykt) | 9788776130664 |
Status | Udgivet - 2005 |