Træfsikre mødesteder. Sociale og kulturelle møder i og omkring online multiplayer computerspil

Publikation: Konference artikel i Proceeding eller bog/rapport kapitelBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Online multiplayer computerspil1 er i l¢bet af ganske kart tid blevet udbredt i et omfang, der syntes utopisk for fa ar siden - for internettets udbredelse, etableringen af netcafeer og udviklingen af spil med potentiale til online multi­player-spil i bade gameplay, grafik og interface. Det prcecise antal af de stadig flere online multiplayer-spil, som kan findes pa et utal af servere verden over, kendes ikke. I 2003 forudsa den internationale sammenslutning af spiludviklere (IGDA), at der globalt ville vcere omkring 551/z millioner online pc-spillere i l¢bet af 2004. Oven i disse tal skal lcegges tallene for spilkonsol-spillere. De 551/2 millioner omfatter imidlertid alle former for spil, og den allerst¢rste gruppe udg¢res af "casual players" (tilfceldige spillere), der spiller gratis-spil som tids­fordriv, og "kun" knap 81/z millioner vil vcere "hardcore gamers" (dedikerede kerne-spillere), altsa spillere, der bade betaler for deres spil og spiller ofte. Ind­tjeningen for online spil, bade de gratis massepopulcere spil og de spil, der skal k¢bes og/eller abonneres pa, scettes til at vcere et sted mellem 2 og 4 milliarder $ i 2005 alt efter, hvordan man beregner fortjenesten. Uanset forskelle i prog­noser indikerer tallene big business og star brugerinteresse (IGDA 2003: 15-28).
OriginalsprogDansk
Titel Spillets verden. En bog om computerspil.
RedaktørerBo Kampmann Walther, Carsten Jessen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDPUs Forlag
Publikationsdato2005
Udgave1
Sider261-281
ISBN (Trykt)9788776130664
StatusUdgivet - 2005

Citationsformater