TY - BOOK
T1 - SeniorInteraktion
T2 - Innovation gennem dialog
A2 - Brandt, Eva
A2 - Fjerritslev Mortensen, Pernille
A2 - Malmborg, Lone
A2 - Binder, Thomas
A2 - Sokoler, Tomas
PY - 2012/12/18
Y1 - 2012/12/18
N2 - SeniorInteraktion er et bud på en ny strategisk tilgang til design for det gode ’ældreliv’. Kernen i dagordenen er et fokus på at designe for social interaktion, dvs. at designe for at bevare og styrke sociale relationer, at bevare eller genskabe følelsen af at blive set og høre til samt følelsen af at være involveret. Tilgangen ser på services til borgere i et nyt perspektiv. I stedet for at betragte services som noget, der foregår mellem en borger og en serviceudbyder, sætter ideen om en horisontal servicemodel rammen for lokalt forankrede fællesskaber, der understøtter netværk mellem borgere såvel som mellem grupper af borgere og serviceudbydere. Modellen opfordrer til design af en hel særlig form for velfærdsteknologi, nemlig digitale teknologier designet til at understøtte hverdagens anledninger til social interaktion. Ved at understøtte praktiske gøremål og andre hverdagsaktiviteter stimuleres borgernes evne til selvhjælp og at hjælpe hinanden i hverdagen. Bogen kommer med eksempler og bud på samproduktion af velfærdsteknologi, i form af koncepter som f.eks. Ticket-to-Talk-Teknologier og Netværkzonen. Koncepterne er udfoldet i samproduktion mellem projektets partnere og seniorer i levende (design) laboratorier hvor seniorernes hverdagsaktiviteter udfolder sig. Det ene fra et ældreboligkompleks i Valby. Det andet fra et motionsfællesskab i Valbyparken i København.
AB - SeniorInteraktion er et bud på en ny strategisk tilgang til design for det gode ’ældreliv’. Kernen i dagordenen er et fokus på at designe for social interaktion, dvs. at designe for at bevare og styrke sociale relationer, at bevare eller genskabe følelsen af at blive set og høre til samt følelsen af at være involveret. Tilgangen ser på services til borgere i et nyt perspektiv. I stedet for at betragte services som noget, der foregår mellem en borger og en serviceudbyder, sætter ideen om en horisontal servicemodel rammen for lokalt forankrede fællesskaber, der understøtter netværk mellem borgere såvel som mellem grupper af borgere og serviceudbydere. Modellen opfordrer til design af en hel særlig form for velfærdsteknologi, nemlig digitale teknologier designet til at understøtte hverdagens anledninger til social interaktion. Ved at understøtte praktiske gøremål og andre hverdagsaktiviteter stimuleres borgernes evne til selvhjælp og at hjælpe hinanden i hverdagen. Bogen kommer med eksempler og bud på samproduktion af velfærdsteknologi, i form af koncepter som f.eks. Ticket-to-Talk-Teknologier og Netværkzonen. Koncepterne er udfoldet i samproduktion mellem projektets partnere og seniorer i levende (design) laboratorier hvor seniorernes hverdagsaktiviteter udfolder sig. Det ene fra et ældreboligkompleks i Valby. Det andet fra et motionsfællesskab i Valbyparken i København.
M3 - Bog
SN - 978-87-7830-304-2
VL - 1
BT - SeniorInteraktion
PB - Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering
CY - Kbh.
ER -