"Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En enkel metode til at lære alle de studerendes navne

Anker Helms Jørgensen

    Publikation: Konference artikel i Proceeding eller bog/rapport kapitelKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel præsenterer en enkel, systematisk metode til at lære alle de studerendes navne i universitetsundervisning. Metoden er ret effektiv: I sidste semester lærte jeg 30 studerendes navne på 1.5 time; det svarer til 3 minutter pr. studerende og 6 minutter pr. uge. En empirisk undersøgelse viste en klar positiv effekt: de studerende føler sig velkomne og anerkendt; det forbedrede atmosfæren og gav større tryghed; og det bidrog til dialog og socialisering.
    OriginalsprogDansk
    Titel17 ting du kan gøre ved din undervisning
    ForlagDansk Universitetspædagogisk Netværk
    Publikationsdato19 mar. 2013
    Sider45-50
    ISBN (Trykt)9781300816478
    StatusUdgivet - 19 mar. 2013

    Emneord

    • Student name recognition
    • Teaching methods
    • University classroom
    • Student engagement
    • Classroom atmosphere

    Citationsformater