"Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En enkel metode til at lære alle de studerendes navne

Anker Helms Jørgensen

    Publikation: Artikel i tidsskrift og konference artikel i tidsskriftKonferenceartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel præsenterer en enkel, systematisk metode til at lære alle de studerendes navne i universitetsundervisning. Metoden er ret effektiv: I sidste semester lærte jeg 30 studerendes navne på 1.5 time; det svarer til 3 minutter pr. studerende og 6 minutter pr. uge. Min erfaring viser, at dette virker meget fremmende på undervisningsmiljøet; dette blev bekræftet af en empirisk undersøgelse: de studerende føler sig velkomne, anerkendt og ikke anonyme; det forbedrede atmosfæren og gav større tryghed; og det bidrog til bedre dialog og øget socialisering.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind12
    Antal sider6
    ISSN1901-5089
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • name-learning
    • university teaching
    • learning environment
    • student recognition
    • dialogue enhancement

    Citationsformater