"Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En enkel metode til at lære alle de studerendes navne

Anker Helms Jørgensen

Publikation: Artikel i tidsskrift og konference artikel i tidsskriftKonferenceartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer en enkel, systematisk metode til at lære alle de studerendes navne i universitetsundervisning. Metoden er ret effektiv: I sidste semester lærte jeg 30 studerendes navne på 1.5 time; det svarer til 3 minutter pr. studerende og 6 minutter pr. uge. Min erfaring viser, at dette virker meget fremmende på undervisningsmiljøet; dette blev bekræftet af en empirisk undersøgelse: de studerende føler sig velkomne, anerkendt og ikke anonyme; det forbedrede atmosfæren og gav større tryghed; og det bidrog til bedre dialog og øget socialisering.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind12
Antal sider6
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater