Hvad skal vi med computerspil i den danske skole?

Simon Egenfeldt-Nielsen

    Publikation: Artikel i tidsskrift og konference artikel i tidsskriftBidrag til avis - Kronik

    Abstract

    Hvordan sikres det at unge bevarer interessen for undervisningen i den danske folkeskole? Dette er særligt udfordrende i en tid, hvor folkeskolen er presset, og hvor masseunderholdningsindustriens voksende krav på teenagernes tid og opmærksomhed fortrænger andre aktiviteter. Elever, særligt i de ældste årgange, viser vigende interesse for aktiv deltagelse i undervisningen i stort set alle fag og mange faglærere bruger derfor mange ressourcer på at prøve at fange elevernes interesser. Vi har et bud på hvordan dette kan gøres. Vi mener, at det er handler om at finde nye måde at engagere og udfordre de unge på i samfundsfagsundervisningen. It er en god indgangsvinkel til dette og særligt inddragelsen af computerspil. Nedenfor vil vi forklare om baggrunden for, at vi skabte virksomheden Serious Games Interactive, idéen med de spil, vi laver, og nogle af de udfordringer vi støder ind i forbindelse med at lave computerspil til undervisning samt komme med en opfordring til dialog mellem it-vejledere, lærere og spiludviklere for at skabe de bedst mulige læringsoplevelser for elever i fremtiden. 
    Udgivelsesdato: 2008
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftIT & Undervisning
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)12-18
    Antal sider6
    ISSN1901-9793
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • engagement in education
    • secondary education
    • mass entertainment industry
    • digital learning tools
    • Serious Games Interactive

    Citationsformater