'De digitale elever' som genstand for ledelse af læring i folkeskolen

Sofie Stenbøg

Publikation: Konference artikel i Proceeding eller bog/rapport kapitelBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Mange børn er i dag allerede fra en tidlig alder erfarne teknologibrugere. Denne omstændighed har fået flere folkeskoler til at medtænke elevernes digitale erfaringer og kompetencer fra fritidslivet som centrale ressourcer i undervisningen. Kapitlet undersøger, hvordan ’de digitale elever’ på forskellige måder gøres til genstand for ledelse på en skole, der arbejder med at inddrage elevernes digitale erfaringer og kompetencer gennem digitalt projektarbejde. Kapitlet viser, at der knytter sig en lang række kausale antagelser og forhåbninger til de digitale elever, og at disse virker bestemmende for både lærerens ledelsesopgave og rollefordelingen mellem lærer og elever i det digitale projektarbejde. Disse antagelser og forhåbninger diskuteres kritisk i lyset af nyere studier af folkeskoleelevers digitale kompetencer.
OriginalsprogDansk
TitelBorgernær Ledelse
RedaktørerKristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2016
Udgave1
Sider250-269
Kapitel10
ISBN (Trykt)9788750045298
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • it i folkeskolen
  • digital natives
  • aktør-netværksteori
  • Bruno Latour
  • skoleledelse
  • klasseledelse

Citationsformater