Games for Health - PTSD

  • Yannakakis, Georgios (PI)
  • Canossa, Alessandro (PI)
  • Khaled, Rilla (PI)
  • Holmgård, Christoffer (CoI)
  • Togelius, Julian (CoI)
  • Khaled, Rilla (CoI)

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Games for Health ønsker at afprøve og kombinere teknologier og koncepter fra computerspil og e-læring i behandlingsmetoder på sundhedsområdet. Som noget helt nyskabende vil projektet direkte inddrage brugerens reaktioner og adfærd i den måde spillet udvikler sig på. Denne viden om brugerens adfærd skal anvendes til at optimere og individualisere behandlings- og lærings-metoder. Anvendelse af computerspil til seriøse formål er ikke et nyt fænomen, men der mangler flere effekt-fulde demonstrationer af dette spirende områdes anvendelsesomfang, for at potentialet og forret-ningsmulighederne kan udfoldes optimalt. Den danske spilbranche er de senere år præget af mange konkurser samt få og sporadiske succeser. Succeserne viser, at Danmark har et stort potentiale indenfor computerspil og gode muligheder for at få del i det spirende forretningsområde, som Serious Games repræsenterer. Branchen risikerer at ende i en blindgyde, hvis der entydigt satses på spil til underholdning.

Projektets genstand er det psykiatriske område, hvor der fokuseres på screening, diagnosticering og behandling af soldater med Post Traumatisk Stress Disorder (PTSD). Projektet har potentiale i relation til en lang række andre persongrupper i særlig risiko for at udvikle PTSD og kan derfor iflg. Peter Treufeldt, vicedirektør i Region Hovedstadens Psykiatri, være banebrydende indenfor feltet. Projektet skaber et stærkt allliancegrundlag gennem en utraditionel sammensætning af meget forskel-lige videninstitutioner , små innovative spilvirksomheder og mere traditionelle og veletablerede virk-somheder med det formål at skabe tværfaglig og tværkulturel innovation. Denne form for alliance har ikke tidligere været afprøvet i Danmark, og projektet har et stort potentiale i forhold til at fremme danske eksport- og erhvervsmuligheder inden for computerspilteknologi, det psykiatriske behand-lingssystem, sundhedsindustrien og læringsmiljøer.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201131/12/2012

Samarbejdspartnere

  • IT-Universitetet i København (leder)
  • Syddansk Universitet (Projektpartner)
  • Videncenter for Psykotraumatologi (Projektpartner)
  • Crisware Aps (Projektpartner)
  • Photobia ApS (Projektpartner)
  • Crisware (Projektpartner)
  • Region Hovedstadens Psykiatri (Projektpartner)
  • Centralforeningen for Stampersonel (Projektpartner)
  • Apex Virtual Entertainment (Projektpartner)
  • Siemens Healthcare (Projektpartner)
  • DI-ITEK (Projektpartner)
  • Serious Games Interactive (Projektpartner)
  • Grontmij (Projektpartner)

Finansiering

  • Danish Council for Technology and Innovation: 4.000.000,00 kr.

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • Ethical Considerations in Designing Adaptive Persuasive Games

    Bidragets oversatte titel: Etiske overvejelser i forbindelse med design af adaptive overbevisende spilPedersen, C. H., Khaled, R. & Yannakakis, G. N., 2012. 4 s.

    Publikation: Konferencebidrag - EJ publiceret i proceeding eller tidsskriftPosterForskningpeer review

  • Games for Health 2012

    Holmgård, C. (Taler)

    13 jun. 2012

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerOrganisation og deltagelse i konference