De er seksuelle, men ikke sexobjekter. Kvinderne er blevet deres egne i computerspil

  • Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen

Presse/medie

Beskrivelse

I knap 30 år har spilindustrien konstrueret spil til den målgruppe, den selv skabte i slut-80’erne: de unge mænd. Og selv om det stadig er dem, der spiller mest, repræsenteres kvinder i dag langt mere nuanceret i spillene end tidligere. Om det skyldes økonomisk kalkule eller kunstneriske og etiske overvejelser, er forskere og spilfirmaer uenige om.

Periode19 okt. 2019

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelDe er seksuelle, men ikke sexobjekter. Kvinderne er blevet deres egne i computerspil
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbPolitiken
    MedietypeTryk
    Land/OmrådeDanmark
    Dato19/10/2019
    BeskrivelseI knap 30 år har spilindustrien konstrueret spil til den målgruppe, den selv skabte i slut-80’erne: de unge mænd. Og selv om det stadig er dem, der spiller mest, repræsenteres kvinder i dag langt mere nuanceret i spillene end tidligere. Om det skyldes økonomisk kalkule eller kunstneriske og etiske overvejelser, er forskere og spilfirmaer uenige om.
    Producer/forfatterSimon Roliggaard
    URLhttps://politiken.dk/kultur/art7417301/De-er-seksuelle-men-ikke-l%C3%A6ngere-sexobjekter.-Kvinderne-er-blevet-deres-egne-i-computerspil
    PersonerIda Kathrine Hammeleff Jørgensen

Emneord

  • Computerspil
  • Kønsrepræsentation
  • spilhistorie