De er seksuelle, men ikke sexobjekter. Kvinderne er blevet deres egne i computerspil

  • Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen

    Presse/medie

    Beskrivelse

    I knap 30 år har spilindustrien konstrueret spil til den målgruppe, den selv skabte i slut-80’erne: de unge mænd. Og selv om det stadig er dem, der spiller mest, repræsenteres kvinder i dag langt mere nuanceret i spillene end tidligere. Om det skyldes økonomisk kalkule eller kunstneriske og etiske overvejelser, er forskere og spilfirmaer uenige om.

    Periode19 okt. 2019

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelDe er seksuelle, men ikke sexobjekter. Kvinderne er blevet deres egne i computerspil
      Grad af anerkendelseNational
      Mediets navn/udløbPolitiken
      MedietypeTryk
      Land/OmrådeDanmark
      Dato19/10/2019
      BeskrivelseI knap 30 år har spilindustrien konstrueret spil til den målgruppe, den selv skabte i slut-80’erne: de unge mænd. Og selv om det stadig er dem, der spiller mest, repræsenteres kvinder i dag langt mere nuanceret i spillene end tidligere. Om det skyldes økonomisk kalkule eller kunstneriske og etiske overvejelser, er forskere og spilfirmaer uenige om.
      Producer/forfatterSimon Roliggaard
      URLhttps://politiken.dk/kultur/art7417301/De-er-seksuelle-men-ikke-l%C3%A6ngere-sexobjekter.-Kvinderne-er-blevet-deres-egne-i-computerspil
      PersonerIda Kathrine Hammeleff Jørgensen

    Emneord

    • Computerspil
    • Kønsrepræsentation
    • spilhistorie