Media Literacy i en dansk kontekst

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Vi lever i Danmark i 2015 i et medialiseret, digitaliseret samfund. Organiseringen af vores samfundet og den måde, hvorpå vi lever, er i høj grad er bestemt og afhængig af, hvordan vi bruger og forstår medier, kollektivt og som individer og borgere. Stadigt flere og stadigt nye medieteknologier, medieplatforme, former for medieindhold, medietjenester og medielogikker gennemtrænger de fleste af vores hverdagslivs kontekster. Det er af afgørende betydning, at borgere besidder mediekompetencer og media literacy, der sætter dem i stand til at bruge, udforske og anvende medierne optimalt. Oplægget præsenterer et forslag til definition af begrebet ”media literacy” og åbner for diskussion af, hvorfor det er vigtigt for såvel den enkelte borger som for samfundet, at vi til stadighed arbejder på at udvikle vores mediekompetencer, medieforståelse, mediedannelse, og kritiske refleksion i forhold til vores medierede hverdag.
Periode8 okt. 2015
BegivenhedstitelKULTURSTYRELSENS ÅRSMØDE 2015: HVORDAN FORANDRER BRUGERNE KULTURINSTITUTIONERNE?
BegivenhedstypeKonference
PlaceringNyborg, DanmarkVis på kort

Emneord

  • Media literacy
  • medie kompetencer
  • borgere
  • medier
  • digitalisering